Průvodce expozicí
Vstupní místností do muzea je bývalá akumulátorovna, kde byly umístěny akumulátory s možností nabíjení. Akumulátory byly zdrojem energie pro činnost zabezpečovacího zařízení. Elektrický proud ze sítě přicházel do rozvaděče (rozvodné desky) a přes usměrňovače se dobíjely akumulátory. Z akumulátorů se napájelo elektrodynamické zabezpečovací zařízení stejnosměrným proudem o napětí 136 V pro přestavné obvody (motory přestavníků) a 34 V pro kontrolní a dohledací obvody. Při výpadku elektrického proudu zabezpečovací zařízení stavědla bylo v činnosti 48 hodin pouze na proud z akumulátorů.
V přízemí se dále nachází dílna, kde se prováděly běžné opravy některých částí zařízení.
Na chodbě v přízemí jsou železniční mapy (1 x protektorát Böhmen und Mähren, a 1 x žel. Mapa ČSR z roku 1947).
Na schodišti pak obrazová galerie významných osobností, které se zasloužily o zdokonalení železniční zabezpečovací techniky a ilustrace objektů některých výrobců zařízení.
V prvním poschodí se nachází místnost muzejní sdělovací techniky (telefony, rozhlasové ústředny, telekomunikační rozvody k přepojovači telefonních linek, dispoziční zapojovač Tesla DZ61 apod).
Další potom je místnost se zabezpečovacím zařízením tzv. jádrem celého systému, kde se pomocí os, přestavných tyčí s elektrickými spínači uváděly do činnosti motory přestavníků výhybek a návěstidel.
V další místnosti zabezpečovacího zařízení se nachází muzejní exponáty jako přestavník, závorník, hradlový induktor, hradlový závěr, fungující rtuťový kmitač a časový spínač. Současně je zde umístěno ukázkově funkční jednořadé elektrodynamické stavědlo z železniční stanice Včelná a část elektrodynamického stavědlového přístroje z Ústí nad Labem Sever.
Ve druhém poschodí je umístěno unikátní čtyřřadé elektrodynamické zabezpečovací zařízení částečně ukázkově funkční. Lze zde realizovat postavení vlakové cesty s ukázkou funkce elektromotorického přestavníku původního registru mechanických závislostí jednotlivých řadičů k přestavování výměn, výkolejek, seřaďovacích a vjezdových návěstidel. Jako muzejní exponát je instalováno původní mechanické návěstidlo, které je ukázkově funkční s možností přestavovat do polohy ,,Volno“ a ,, Vjezd odbočkou“ s kolejovým obvodem. K vidění je i protistřepinový úkryt s možností se vyzkoušet tehdejší prostředky ochrany jednotlivce (helmy a masky).
Místnost obsluhy je vybavená dopravní dokumentací, předpisy, listem grafikonu, staničním řádem a podobně pro funkci výpravčího, signalisty a operátora. S jejich činností je návštěvník podrobně seznámen průvodcem.
V místnosti bývalé šatny jsou historické mapy železniční stanice, historické návěstní pomůcky, hodnostní označení na uniformách zaměstnanců a fotodokumentace od zahájení provozu v roce 1851.